שתלים בניתוחי הגדלת חזה – מה לבחור ומה חדש בתחום?

ד"ר אורן ויסמן

ניתוח הגדלת חזה הוא הניתוח הפלסטי הנפוץ בישראל ובעולם. כ-7000 נשים עוברות אותו מדי שנה בארץ. בארה"ב עוברות אותו למעלה מ-300 אלף נשים מדי שנה, כשהפופולריות שלו רק הולכת ועולה.
הסיבה העיקרית לביצוע הניתוח היא אסתטית. הגדלת החזה מספקת פיתרון לנשים שמבקשות חזה גדול יותר ומסייעת בשיפור דימוי הגוף, העלאת הביטחון העצמי ותחושת הנשיות אצל נשים שחזה קטן מפריע להן. שימוש בשתלי סיליקון מתבצע גם בהמשך לניתוחי כריתה ושחזור שדיים אצל חולות בסרטן השד, או במקרה של אסימטריה בולטת בין השדיים.

אחוז שביעות הרצון מניתוחי הגדלת חזה הוא הגבוה ביותר מבין כל הניתוחים הפלסטיים ונדיר שיש צורך בניתוחי תיקון בעקבות ניתוחי הגדלת חזה.

סוגיות של בטיחות שתלי הסיליקון הם כבר מזמן "חדשות ישנות" ובכל הנתוחים להגדלת החזה משתמשים בהם באופן גורף, תוך שהם מספקים תוצאה טובה יותר, טבעית יותר, עם פחות סיבוכים מאשר כל אפשרות אחרת.

אילו סוגי שתלים אנחנו מכירים?

עד היום, סוגי השתלים התחלקו לפי צורת השתל. הכרנו את השתל העגול ואת השתל האנטומי, שצורתו כצורת טיפה. שני סוגים אלה היו הפופולאריים בקרב מנתחים פלסטיים והותאמו למטופלות בהתאם לתוצאה המבוקשת ולסוג הניתוח.

השתל האנטומי נותן צורת שד טבעית יותר, עם מלאות בחלק התחתון, אבל יש לו שני חסרונות עיקריים. האחד, הוא יקר יותר מהשתל העגול. השני, הוא סיבוך נפוץ יחסית שמתרחש כשהשתל מסתובב בתוך השד. במקרה כזה, ניכרות בליטות או מלאות במקומות בהם לא אמורות להיות בליטות ושקעים במקומות שאמורים להיות מלאים.

בשתלים עגולים, הסיבוך הזה אינו רלוונטי כי הם זהים מכל הכיוונים וגם אם הם מסתובבים בשד, אין לכך שום ביטוי חיצוני.

בנוסף, חשוב לציין כי גם שתל עגול מספק בסופו של דבר תוצאה לא שונה מאד מזו של השתל האנטומי, ובגלל כוח הכבידה גם הוא מקבל בתוך השד צורה טיפתית, אך עדיין, פחות טבעית מאשר שתל אנטומי.

כאמור, ההחלטה הסופית בנוגע לסוג השתל נגזרה משילוב של סוג הניתוח ותיאום ציפיות עם המטופלת.

הדור הבא של שתלים בהגדלות חזה

כיום יש פתרונות חדשניים שנותנים מענה איכותי ואסתטי יותר בניתוחי הגדלת חזה, מבלי להתפשר.

ניתן לבצע הגדלות חזה עם שתל חדש – עגול אבל רך במיוחד, כך שמצד אחד הוא מקבל בשד צורה של שתל אנטומי ומספק תוצאה טבעית ויפה, אבל מצד שני, בגלל שהוא עגול, אין שום השלכות במידה והוא מסתובב בשד, ובכל כיוון הוא מקבל צורה אנטומית וטבעית.

פתרון חדשני נוסף הוא שתל שנקרא מוטיבה וכדי להבין את המהפכה שהוא מביא, צריך לחזור מעט אחורה: בעבר, עשו שימוש בשתלים שפני השטח שלהם היו חלקים. אחד הסיבוכים הנפוצים של שתלים אלה, שהתרחש בכ- 10% מהניתוחים, היה "התכווצות הקופסית". צלקת שעטפה את השתל, שהפכה במקרים מסוימים לעבה וקשה. במקרים מסובכים במיוחד השד, הפך לקשה ולעיתים גם מעוות וצריך היה להחליף את השתל על מנת לתקן. כשהחלו לעשות שימוש בשתלים שפני השטח שלהם מחוספסים, גילו שהסיבוך של התכווצות הקופסית מופיע פחות.

שתלי מוטיבה מובילים טרנד עולמי של שתלים עם מעטפת ננו-מחוספסת. מדובר בשתלים שפני השטח שלהם בין חלקים למחוספסים, התחושה שלהם חלקה, אבל החיספוס הזעיר שלהם מבטיח שלא תתפתח התכווצות הקופסית. למעשה, הם השתל היחידי שמספק אחריות נגד התכווצות הקופסית.

אין שתל אחד שמתאים לכולן – ההחלטה הסופית צריכה להיות תמיד מותאמת למטופלת הספציפית.

למרות שבהחלט יש חידושים בתחום השתלים בניתוחי חזה, ההחלטה באיזה שתל לבחור צריכה להתקבל באופן אינדיבידואלי.

למרות היתרונות של שתל מוטיבה, יש מקרים שבהם הוא יתאים פחות. למשל, במקרים שבהם העור רפוי במיוחד. במקרים כאלה צריך לזכור שדווקא הצטלקות הקופסית תסייע להחזיק את השתל במקום ותמנע נפילה מוקדמת של השד.

גם לסוג הניתוח יש משמעות בבחירה בשתל הנכון ואם מניחים את השתל מעל לשריר, מניסיוני עדיף לרוב לבחור בשתל מחוספס, בעוד שכשהשתל מונח מתחת לשריר, עדיף לדעתי לרוב לבחור בשתל ננו-מחוספס.

שתלים זה לכל החיים?

מטופלות רבות שואלות אם ניתוח הגדלת חזה הוא "לכל החיים". חשוב לומר כי ברפואה, כמו גם בכלל, אין דבר שהוא באופן גורף לכל החיים ולכן בלאי לאורך השנים יכול לגרום לפגיעה בשלמות השתל , מה שיביא לצורך החלפת השתלים. אבל אצל כל אחת השתלים מתנהגים אחרת. אם השתל תקין, הוא יכול להישאר במקומו גם 20 או 30 שנה ואפילו חיים שלמים, אבל חשוב להקפיד על מעקב קבוע ולקחת בחשבון שיתכן ויגיע בעתיד הרגע שבו יהיה צורך בהחלפת השתלים.

במרפאתי מתבצעים ניתוחי הגדלת חזה בשיטות המתקדמות ביותר ובהתאמה אישית לכל מטופלת.

ניתן לתאם תור למרפאה החדשה בתל אביב בטלפון 1-700-705-110